یار وفاداری که جای فرزند را میگیرد
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۷۸۶۲۰
خبرگزاری شبستان: تبلیغات فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای باعث شده که شاهد وصله ناجور نگهداری از سگ در خانه و خانواده در جامعه خودمان باشیم.
خبرگزاری شبستان - رشت، توی خیابان قدم میزنید و ویترین بوتیک را از چشم میگذرانید. خانمی با صدای هراسان و نزدیک به فریاد داد "شایلی" "شایلی" کنان از کنار شما با سرعت رد میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
متاسفانه این روزها تب کانالهای ماهواره و شبکههای فضای مجازی از یک طرف و تفاخر و علاقه به پز غربی شدن در جامعه ما رو به افزایش است، نگه داشتن سگ یک جور مد و پز تجدد شده است و متاسفانه تر که این یار وفادار قصههای دوران کودکی در بین زوجهای جوان و قشر جوان طرفدار بیشتری پیدا کرده به طوری که روزی نیست شما سگی را در انواع و اقسام تزئینی و خشنش در آغوش مرد و زنی و یا روی صندلی ماشینی نبینید.
در جامعه ما که رنگ و بوی اسلام دارد و الگوی مقاومت بسیاری از ملتها در برابر استکبار در گوشه و کنار این دنیاست، زیبنده نیست که مرد و زن مسلمانش به جای عمل به توصیه اسلامی و صد البته علمی بخواهند به جای گرم تر کردن کانون خانواده با فرزند آوری به سگی دلخوش کرده و خود را به اموری که مغایر با سلامت روان و جسم آنهاست، مشغول باشند.
حسین یوسف زاده، کارشناس مسائل اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: در احکام اسلامی بیان شده که اگر نگهداری سگ برای منافع واقعی مانند نگهبانی منازل، دام و یا شکار و یا کاربردهای جدیدی مانند جستجوی مواد منفجره، مواد مخدر و نیز عملیات امداد و نجات در زلزلهها، بلایای طبیعی و موارد مشابه دیگری باشد، اشکالی ندارد.
وی افزود: از دیدگاه اسلام، انسان اشرف مخلوقات بوده و سایر موجودات در خدمت انسان هستند، سگها نیز استثنایی بر این قاعده نبوده و نگهداری آنها در صورت داشتن فایده و کاربردی واقعی، ایرادی ندارد که نمونهای از آن را در قرآن میبینیم که سگ اصحاب کهف همانند خود آنها به غار رفته و در ورودی غار به استراحت پرداخته است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: در جای دیگری از قرآن، به شکار توسط سگ آموزش دیده اشاره شده است که فقهای بزرگوار از جمله حضرت امام خمینی (رحمه الله تعالی علیه) بر مبنای آن، خوردن حیواناتی که توسط سگ شکار شده را حتی اگر شرایط عادی ذبح شرعی در آن رعایت نشده باشد مجاز شمرده شدهاند.
وی در ادامه اظهار داشت: در شیوهای دیگر، نگهداری سگ توسط انسان برای استفاده از فواید و منافع آن نبوده بلکه تنها برای سرگرمی و خوشگذرانی است و دین اسلام از اساس با سرگرمیهای بی فایدهای که هیچ منفعتی برای انسانها نداشته بلکه مانع یاد خدا و نیز حضور در اجتماع و انجام کارهای مفید باشد، مخالف است.
رئیس اداره اوقاف آستانه اشرفیه یادآور شد: دین اسلام تمام سگها را نجس دانسته است و پاک نگاه داشتن منزل و لباس که درستی نماز، وابسته به آن است با نگهداری سگ دشوار خواهد بود .
وی با اشاره به اینکه برخی از افراد نسبت به احکام اسلام در خصوص نگهداری از سگ آشنایی ندارند، گفت: گاهی با برخی از این افراد که صحبت از نجس بودن سگ میشود میگویند، ما این سگ را چند بار در هفته حمام میکنیم و تمیز است در حالی که نجس بودن سگ با شستشو از بین نمیرود.
یوسف زاده اعلام کرد: باید به مسئله نگهداری از سگ از جهت سبک زندگی اسلامی نگاه شود و اینکه در سبک زندگی اسلامی نگهداری از سگ شرایط خاص خود را دارد که بیان شد.
وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد نگهداری از سگ یک پز روشنفکری و تابع مد است، گفت: شبکههای مجازی و ماهوارهای به این جنبه از ماجرا دامن میزنند و حتی گروههای فروش سگ به ویژه سگهای زینتی، آزادانه در محیطهای مجازی اقدام به تبلیغ و خرید سگ میکنند.
کارشناس مسائل اسلامی اضافه کرد: نگهداری از سگ و حیوانات خانگی که در شبکه های ماهوارهای تبلیغ میشود هدفی جز سست کردن بنیان خانواده، تشویق به فرزند آوری کمتر، کاهش ازدواج و ضربه زدن به جامعه ایران اسلامی ندارد.
وی اظهار داشت: بسیاری از کشورهایی که در کانالهای ماهوارهای فارسی زبان خود به شکل روانشناسانه نگهداری از سگ را به جای فرزندآوری تشویق میکنند، مشوقهای مادی و معنوی بسیاری برای فرزندآوری در جامعه خود در نظر گرفتهاند.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: ما به جای اینکه از غرب فرهنگ کتابخوانی، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و دوچرخه و افزایش ساعت کار مفید را یاد بگیریم، بیشتر مضرات فرهنگ آنها را تقلید میکنیم.
وی یادآور شد: تبلیغات در حوزه نگهداری از سگ به گونهای انجام شده که وقتی پای صحبت زوجهایی که سگ دارند مینشینیم و علت فرزند دار نشدنشان را سوال میکنیم خرج بالای فرزند را بهانه میکنند در حالی که ماهانه مبلغ کلانی بابت نگهداری از سگ هزینه میکنند.
یوسف زاده اذعان داشت: با وجود سرگرمیهای سالم و حلال مثل دیدار با دوستان و بستگان، فتگو با همسر و فرزندان، ورزشهای سالم و مفید و مسافرت که علاوه بر سرگرم شدن، خشنودی خداوند را در پی دارد، شایسته نیست انسان به دنبال سرگرمی باشد که فایدهای جز اتلاف وقت و هزینه نداشته و نارضایتی خداوند را به دنبال دارد.
وی اظهار کرد: تاکید اسلام بر خودداری از نگهداری سگ در منزل، منافاتی با برخورد مهربانانه انسانها با این حیوان به عنوان موجودی زنده و بخشی از طبیعت ندارد.
رئیس اداره اوقاف آستانه اشرفیه تاکید کرد: روایات فراوانی وجود دارد که محبت به حیوانات را موجب آمرزش گناهان بیان کرده و آزار رساندن به حیوانات را موجب خشم خداوند دانسته است.
جستجویی در اخبار و آمار به شما خواهد گفت که جامعه ایران رو به پیری میرود و از جمعیت جوانی که امروز جامعه ایرانی به آن مباهات میکند تا چند سال دیگر خبری نیست. برخی از حل این آسیب جدی که تهدید کننده حیات نسل ایرانی است بر عهده دولت و حکومت و بخش اعظمی از آن تکلیف فرد فرد تشکیل دهنده جمعیت ایران عزیز است. اگر فردا و فرداهای بهتری برای کشور میخواهیم، اگر میخواهیم در علم و فناوری و اقتصاد پیشرفت کنیم، اگر به دنبال رفاه و آسایش همگانی هستیم باید سبک زندگی خود را به شکلی اصلاح کنیم که در آن خانواده پویا و توحیدی، محور بوده و جامعه رنگ و بوی اسلامی و خدایی داشته باشد.
پایان پیام/165منبع: شبستان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۸۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گزارش روزنامه شهرداری تهران درباره یک شغل جدید با عنوان «یک زندگی سگی»!
روزنامه همشهری در مطلبی با عنوان «یک زندگی سگی» به قلم فاطمه عسگرینیا به شغل جدیدی که این روزها در ایران مُد شده، پرداخت:
زندگی با سگها! سبک زندگی جدیدی که خیلیها به تقلید از زندگی اروپاییان و پز اجتماعی در برابر دوست و فامیل آن را انتخاب کرده و البته حسابی هم گرفتار شدهاند. از هزینههای مراقبت بهداشتی و خورد و خوراک این زبانبستهها که بگذریم گردش و تفریح این سگها هم امروز برای صاحبانشان حسابی درد سرساز شده است بهطوریکه خیلی اوقات ترجیح میدهند فردی را برای انجام این کار استخدام و بابتش هم هزینههای هنگفتی را پرداخت کنند.
دنیا، یک سگ کوچک از نژاد پامرانین دارد، اما به قول خودش در طول 24ساعت شبانهروز نمیتواند آنطور که باید از سگش مراقبت کند: «صبحها ساعت6 از خانه بیرون میزنم و ساعت 8شب به خانه میرسم. در 4ساعت باقیمانده مجبورم کارهای منزل را انجام دهم و فرصتی برای رسیدگی به لاکی ندارم. بهخاطر همین مجبورم از داگ واکرها کمک بگیرم.»
او قبل از اینکه ازداگ واکرها برای این کار کمک بگیرد سری به پانسیونهای نگهداری از سگها زده، اما قیمتهای بالا پشیمانش کرده است: «پانسیونها صرفا 8ساعت در روز کار نگهداری از سگها را انجام میدهند که قیمتهایشان از 200هزارتومان تا 600هزار تومان متغیر است؛ این در حالی است که ۸ساعت برای من که یک کارمند هستم از لحاظ زمانی کافی و از لحاظ قیمتی ممکن نیست!»
داگ واکری؛ شغلی که دنیا از آن صحبت میکند این روزها طرفدارهای زیادی دارد، چراکه درآمدش در کنار زمان اندک کار، حسابی برایشان جذاب است. البته انجام این شغل شرط و شروطی هم دارد که مهمترینش حسن رفتار با حیوانات و دوستی با آنهاست. برای گفتوگو با این افراد به یکی از بوستانهای تهران سر زدیم.
درآمد میلیونی از سگگردانی
تیپ و ظاهرش مرتب و منظم است. قلاده چارلی (سگی از نژاد شیتزو) را بهدست گرفته و او را در بوستانک محله میچرخاند. با اینکه قد و قواره بزرگی ندارد، اما اغلب مردم و بچهها از چارلی میترسند، بهخاطر همین سعی میکند کمتر در میان جمع حاضر شود. به بهانه نزدیکی با سگی که به همراه دارد با او گپ و گفت میکنم و مشخص میشود او صاحب چارلی نیست؛ فقط یک «داگ واکر» است. البته این اسم پرطمطراق خارجیها برای افرادی مانند پیمان است. ایرانیها به او و همکارانش سگگردان میگویند: «2 سال پیش در بخش خدمات یک شرکت کامپیوتری کار میکردم. حقوق پایهام حقوق وزارت کاری بود. هیچ مزایای دیگری هم نداشت. ساعات کار گاهی تا 12ساعت در روز هم طول میکشید و این رسما باعث میشد تمام روزم از دست برود. یک روز به پیشنهاد عموی یکی از همکارانم که مسافر خارج از کشور بود و خبر داشت خانه مجردی دارم و تنها زندگی میکنم قرار شد یک هفته مسئولیت نگهداری سگش را قبول کنم. ابتدا این پیشنهاد را آن زمان بهخاطر رودربایستی قبول کردم، اما وقتی رقم پیشنهادی برای نگهداری از سگ را متوجه شدم با انگیزه بیشتری این کار را قبول کردم؛ به ازای 2هفته 15میلیون تومان! تنها مسئلهای که برای صاحب سگ مهم بود امنیت جا و اطمینان از غذای او بود که به نحو احسن انجامش دادم.» بعد از این قصه مزه مراقبت گران از سگ حسابی زیر زبان پیمان رفت بهطوریکه بهگفته خودش دیگر بیخیال شغلش شد و از آن تاریخ یک داگ واکر حرفهای شده است. او حالا روزی یک ساعت چارلی را برای گردش و تفریح بیرون میآورد و به ازای هر ساعت 300هزار تومان دریافت میکند؛ ماهی 7میلیونو200هزار تومان به غیر از جمعهها که تعطیل است. آنهم فقط در ازای نگهداری از یک سگ: «کارم را دوست دارم. هم فال است هم تماشا. هر ماه مسئولیت گردش و تفریح روزانه 3سگ را برعهده دارم.»
دانشجو هستم
بنی هم سگی از نژاد مالیتز است. تر و تمیز و آراسته با کفشها و لباسهایی که حاکی از شرایط زندگی او در یک خانواده متمول است. اما کسی که قلاده او را بهدست گرفته و در بوستان مشغول همراهی او در قدم زدن است پسرکی ساده پوش است که خود را سعید معرفی میکند. اطلاعات زیادی درباره سگها ندارد و میگوید: «صاحب این سگ یک مرد جوان است که بهخاطر شرایط شغلی و ماموریتهای مداومش فرصت به گردش بردن او را ندارد. من فقط روزی یک ساعت هر روز صبح بنی را برای تفریح، بازی و البته دستشویی کردن به پارک میآورم.» سعید دانشجوست و چون پیدا کردن شغل پاره وقت برای او سخت است تن به این کار داده است: «نسبت به ساعت کاری که دارد درآمدم بد نیست، اما هنوز نتوانستهام آنطور که باید با سگها ارتباط برقرار کنم.»
انگلپراکنی در معابر و بوستانهای شهری
همینطور که با ما مشغول گپ و گفت است بنی هم در گوشه و کنار پارک میچرخد ضمن اینکه از فرصت استفاده و در فضای باز بوستان دستشویی میکند؛ رفتاری که دیدنش خانوادههای دیگر را آزردهخاطر میسازد؛ چرا که معتقدند سگگردانها بیمحابا سگهای خود را در فضای بوستانها و پیادهراهها رها میکنند و باعث آلودگی فضای تفریح بچهها و سلامت خانوادهها میشوند. یکی از شهروندانی که این صحنه را میبیند، میگوید:«متأسفانه عدهای با گرداندن سگهای خود در فضای شهری، بهخصوص بوستانها، موجب انگلپراکنی در شهر میشوند.» بهگفته این شهروند، متأسفانه در کشور ما هیچ قانونی برای سگگردانی در معابر عمومی وجود ندارد و همین مسئله باعث شده تا صاحبان سگها الزامی برای جمعآوری مدفوع رهاشده سگ خود در خیابان و بوستانهای شهر نداشته باشند. این در حالی است که در کشورهای اروپایی اینطور نیست و قانونی برای محدود کردن این رفتارها وجود دارد.
قانونگذار وارد شود
با توجه به اینکه ژیاردیا، لارو مهاجر پوستی، اکینوکوکوس و اشریشیاکلی تنها چند نمونه از بیماریهای باکتریایی بسیار خطرناک هستند که از طریق مدفوع سگها به انسان منتقل میشود باید به نگرانی مردم درباره رهاسازی مدفوع سگها در معابر شهری و محل زندگی انسانها حق داد و به فکر چارهای برای حل این مشکل بود.
نگهداری از سگ و سبک زندگی جدیدی که عدهای از روی چشموهمچشمی دنبال ترویج آن در شهرها هستند موجب تولید مشاغل کاذب و درآمدهای ناشی از آن شده است، علاوه بر این نهتنها چالشهای اقتصادی و اجتماعی را پیش روی این افراد قرار داده که موجب نگرانیهایی برای به خطر انداختن بهداشت و سلامت افراد جامعه شده است؛ موضوعی که مدتهاست زنگ خطر آن در جوامع شهری بهصدا درآمده و نیازمند توجه قانونگذاران است.